18.12.13

"Vegetarisk dag på husets vis" - sojan i barnens mat

Nu vill jag ta upp något oroväckande då det gäller barnens skol- och dagismat: det här med den vegetariska dagen som införts i många kommuners offentliga måltid. Egentligen tycker jag att det är bra att man drar ner på den oekologiska köttkonsumtionen i både skolor och daghem men om det görs med hjälp att köttsubstitutet soja är jag av diametralt annan åsikt.

Orsaken till att jag vill ta upp det här bloggen är den att för några dagar sedan kom en från dagispersonalen och frågade mig vad jag anser om soja. Hon var orolig då de nu märkt att lunchen som serverats flera gånger innehållt sojakross - och hon misstänkte att man t.o.m. blandat sojakross med maletkött för att dryga ut såsen. Mitt svar var helt klart: jag tycker att det är förkastligt och hälsofarligt att ge sojakross till barn. Jag nämnde inte ens hur förkastliga jag tycker miljöaspekterna av sojan är: den har förpestat luft och jord på andra sidan jorden för att kunna säljas billigt globalt. Nej här hade jag barnens framtida hälsa i fokus.

I motsats till vad sojatillverkarna (den största aktören på den globala marknaden är agrijätten Monsanto) lyckats övertala den stora majoriteten så är soja i den form den serveras idag inte alls hälsosam.



WISHH Soy Value Pyramid
Ser det inte lovande ut då man låter sojaförespråkarna komma till tals? Inte ett ord om biverkningarna. Källa: World Initiative for soy in human health


Som Wellness Mama skriver så förorsakar den hälsoproblem och är mycket destruktiv för vår planet, dvs för den som vill äta hållbart är det här ett av de sämsta alternativen man kan välja. Chris Kresser skriver också om "the soy ploy".

För att ännu poängtera varför jag är orolig över att sojan får härja fritt i barnens kost (utan att vi vet om det) kan ännu nämnas följande aspekter gällande sojan:
1. Sojabönan innehåller fytoestrogener som sänker testosteronnivåerna i kroppen och kan påverka sköldkörtelns funktion: problem i framtiden då det gäller reproduktion! Smart sätt att minska på befolkningen: gör barnen infertila!
2. Den höga halten av fytinsyra i sojan gör det svårt för kroppen att uppta mineraler som zink, kalcium, koppar, järn, och magnesium.
3. Sojan är en goitrogen, det sänker kroppens förmåga att ta upp jod, livssviktigt för en välfungerande sköldkörtel.
4. Sojabönan innehåller lektiner, en proteinsort som många växter har (framförallt frön och bönor) för att skydda sig själva från att bli uppätna och kunna fortplanta sig. Halten av lektiner i sojabönor är extra hög och den försvinner inte genom uppkokning som är fallet för andra bönor.

Så nu undrar jag då om den här vegetariska dagen utgör ett svepskäl för att få ytterligare ner kostnaderna på skolmaten genom att använda billiga sojaprodukter? Och vad innebär detta för barnens hälsa på lång sikt? Och nu har jag inte ens gått in på huruvida sojan som serveras är ekologisk och GMO-fri, eftersom jag inte anser det vara den mest akuta frågan. Tofu, tempeh, miso må vara en annan femma, för de är framställda på traditionellt vis så att mycket av de skadliga effekterna neutraliserats.  Men sojakross, vare sig ekologisk eller inte, är inte människoföda. Så varför ge det åt våra barn? Dessutom utan vår vetskap om det! På lunchlistorna specifierar man inte exakt vad den vegetariska maten innehåller, det står bara: "vegetarisk dag på husets vis" på listorna. Hur ska man som förälder kunna veta vad det innebär? Kolla in vecka 4 och vecka 6 i den här länken: "vegebolognese" och "vegetarisk dag på husets vis" - vilken proteinkälla gömmer sig månne i de här rätterna? Och om det är så som personalen misstänker så räknar jag till åtminstone fem dagar då lunchen som ska innehålla kött eller maletkött kan vara utdrygad med soja. Svårt att veta då man inte har tillgång till de exakta specifikationerna på vad maten innehåller. Så mycket är samarbetet mellan hem och skola värt, som utbildningsstyrelsen säger i första meningen här: "Föräldrarna har det primära ansvaret för barnens fostran"  och sedan "Skolan har som uppgift att hålla vårdnadshavarna informerade så att de kan följa med och främja sina barns skolgång och lärande". 

Just så. Inte då det gäller maten i alla fall. Hur kan föräldrarna främja sina barns skolgång om de inte vet vad som serveras i deras mat? Detta borde ju vara en av grundpelarna för hälsosamma barn med god koncentrationsförmåga!


Läs mer om sojabönans baksida här:
Lite om Sojabönan
Om lektiner
Bönans baksidor: förgiftning, fytater och fjärtar
Konsumentsamverkan: Soja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar